کد خبر:28453 | ۱۵:۳۷:۱۱ - یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
چالش تاریخی منطقه شرقی هرمزگان
کلاس‌های چندین پایه و عدم رعایت استانداردها، علی‌رغم دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌هایی که مدام از طرف وزارت آموزش و پرورش سفارش به استانداردسازی می‌کند، کماکان به عنوان یک چالش آموزشی در شرق هرمزگان مطرح و قابل تامل است. به گزارش پایگاه ازلاع رسانی ندای ساحل به نقل از خبرگزاری فارس از بشاگرد واقع در بخش شرقی […]

کلاس‌های چندین پایه و عدم رعایت استانداردها، علی‌رغم دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌هایی که مدام از طرف وزارت آموزش و پرورش سفارش به استانداردسازی می‌کند، کماکان به عنوان یک چالش آموزشی در شرق هرمزگان مطرح و قابل تامل است.

به گزارش پایگاه ازلاع رسانی ندای ساحل به نقل از خبرگزاری فارس از بشاگرد واقع در بخش شرقی هرمزگان، با تصویب سند تحول آموزش و پرورش در شورای انقلاب فرهنگی و ابلاغ سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور در چشمان فرهنگیان و دانش‌آموزان شرق استان هرمزگان برق شادی دمید چرا که اجرای برخی از مفاد و راهکارهای این سند و ابلاغیه مقام معظم رهبری، وضعیت مدارس شرق هرمزگان را نیز متحول و دچار تغییر می‌کرد.

در صورت اجرای مفاد مذکور، دانش‌آموزان شرق هرمزگان از جمله در شهرستان‌هایی همانند بشاگرد با فراهم شدن شرایط حضورشان در مسابقات، امتحانات هماهنگ و کنکور سراسری می‌توانستند حرفی برای گفتن داشته و با دیگر مناطق کشور در این ماراتن‌ رقابت خود را محکم بزنند.

اما اعمال برخی سیاست‌ها و ابلاغیه‌ها در آموزش و پرورش استان هرمزگان نه تنها در جهت و موافق مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیست بلکه با برخی مفاد و بندهای سند تحول آموزش و پرورش و حتی دستورالعمل‌های ارسالی از وزارت آموزش و پرورش مخالف و حالت عکس دارد که برای این اثبات مدعا می‌توان به مرز تشکیل کلاس‌های چند پایه اشاره کرد.

کلاس‌های چند پایه به کلاس‌هایی گفته می‌شود که چند پایه دانش‌آموز (پایه‌های اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم) در آنها توسط یک معلم اداره می‌شوند که بعضا این کلاس‌ها دو پایه، سه پایه، چهار پایه، پنج پایه و شش پایه توامان هستند.

اغلب این کلاس‌ها در مناطق روستایی کم جمعیت تشکیل و اداره می‌شوند که معلم اینگونه کلاس‌ها علاوه بر مهارت‌های لازم باید یک مهارت ویژه برای تدریس کلاس‌های چند پایه نیز کسب کرده باشند.

دلیل اصلی تشکیل کلاس‌های چند پایه معمولا به حد نصاب نرسیدن تعداد دانش‌آموزان در یک پایه تحصیلی در یک مدرسه است و معمولا نیز دانش‌آموزان کلاس‌های درس چند پایه را دانش‌آموزان روستایی یا دانش‌آموزان حومه شهرهای کوچک و دور افتاده تشکیل می‌دهند.

حد نصاب تعداد دانش‌آموزان برای رسمیت یافتن و تشکیل کلاس‌های چند پایه را نظام رسمی آموزش کشور تعیین و طی بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها ابلاغ می‌شود.

اما مهم‌ترین مسئله و چالش این گونه کلاس‌ها تدریس معلمان تازه‌کار و سرباز معلم است، اغلب این کلاس‌ها در شرایط نامناسبی اداره می‌شود که بعضا با شرایط اجتماعی و فرهنگی منطقه نیز منافات دارد.

به عنوان مثال معلم یک کلاس شش پایه را با تعدادی دانش‌آموز در نظر بگیرید که در یک ساعت درسی (۴۵ دقیقه ساعت آموزشی و ۱۵ دقیقه زنگ تفریح) باید در محیط آن کلاس در حالی که تمامی دانش‌آموزان از پایه یک تا ششم حضور دارند، دروس مربوط به هر شش پایه را تدریس کند.

با این اوصاف میانگین مدت زمان برای هر پایه هفت و نیم دقیقه خواهد بود تا معلم طی این فرصت بتواند تدریس کند و یا به اموری همانند بررسی تکالیف دانش‌آموزان بپردازد.

در مقطع ابتدایی برای هر پایه تحصیلی ۲۵ ساعت آموزشی در نظر گرفته شده است که برای هر کلاس شش پایه ۱۵۰ ساعت آموزشی باید در نظر گرفته شود اما عملاً به طور واقعی همان ۲۵ ساعت در هفته برای شش پایه اختصاص می‌یابد یعنی برای هر پایه در هر روز تنها ۳۷ دقیقه زمان تعلق می‌گیرد، که این فرصت زمان آموزشی با عدالت آموزشی و نقش زمان در یادگیری مغایر است.

از سویی دیگر در مدارس چند پایه به دلیل دور افتادگی و انزوای طبیعی این گونه مدارس هیچ گونه تجهیزات رایانه‌ای (عملاً برخی مطالب کار و فناوری تدریس نمی‌شود) و این گونه مدارس فاقد امکانات جاری لازم هستند.

البته چندین راهکار برای مدیریت زمان در این گونه کلاس‌ها توسط متخصصان تعلیم و تربیت ارائه شده است که به‌رغم این راهکارها هر چه تعداد پایه‌ها در کلاس چند پایه بیش‌تر و تعداد دانش‌آموزان چند پایه هم بیش‌تر باشند دیگر با هر ابزار و راهکاری عملاً معلم کلاس‌های چند پایه نمی‌تواند فعالیت چشمگیر داشته باشد.

اما در سالیان گذشته که در آموزش و پرورش بحث برنامه درسی ملی مطرح بوده و اقداماتی در این راستا انجام شده است به شکل مشخصی در این برنامه‌ها و محتوای تغییر یافته کتب درسی دوره ابتدایی، کلاس‌های چند پایه روستایی چندان سهمی نداشته‌اند، که می‌توان برای اثبات این مدعا به کتب درسی تغییر یافته هم نگاهی انداخت.

اما یکی از راهکارهایی که کارشناسان و صاحب‌نظران تعلیم و تربیت در بحث مواجهه با کلاس‌های چند پایه برای کیفیت بخشی مطرح می‌کنند کاهش تعداد پایه‌ها در یک کلاس چند پایه است که تعداد دانش‌آموزان چند پایه هم سوا از این نیستند.

در این راستا وزارت آموزش و پرورش طی دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌های مشخص تعداد دانش‌آموزان را به صورت دقیق برای این نوع کلاس‌ها مشخص کرده، که در سال تحصیلی جاری وزارت آموزش و پرورش طی دستورالعمل ۹۹۵۹۲ مورخ ۲۵/۵/۹۳ که به امضای شخص وزیر هم رسیده است تاکید دارد که تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های چند پایه نباید از ۲۰ نفر بیشتر باشد.

طبق این بخش‌نامه در صورت رسیدن تعداد دانش‌آموزان به رقم ۲۰ نفر به بالا بایستی یک کلاس دیگر به این دانش‌آموزان اختصاص یابد و حتی در ادامه مفاد این دستورالعمل نیز تاکید گردیده که در صورت کمبود شدید نیروی انسانی (معلم) باید چارچوب سازماندهی کلاس‌های چند پایه حفظ گردد.

طبق اطلاعات موجود از سویی دیگر ساماندهی اغلب کلاس‌های چند پایه که در شرق هرمزگان تشکیل می‌شود با دستورالعمل ارسالی از وزارت آموزش و پرورش هم‌خوانی ندارد و با برخی بندهای آن در تضاد است.

به عنوان مثال چندین کلاس شش پایه روستایی با جمعیت ۲۵ نفر دانش‌آموز پسر و دختر که در یک کلاس سازماندهی شده‌اند به مراتب در برخی از مناطق شرق استان هرمزگان خودنمایی می‌کند.

در حالی که برخی مسئولان آموزش و پرورش و حتی نماینده مجلس شورای اسلامی شرق هرمزگان از نامناسب بودن رتبه کنکوری‌ها در شرق هرمزگان گله‌مند و دنبال راه‌هایی برای ارتقا رتبه کنکور در کلاس‌های فوق برنامه در مقطع متوسطه هستند، غافل از این هستند که این گونه سازماندهی‌ها خلاف دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش بوده و استعدادهای علمی دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی به نحوی خشکیده است.

این در حالیست که پایه‌های علمی دانش‌آموزان در شرق سال‌هاست که از بنیه دچار مشکل و اگر مسئولانی که خود را دغدغه‌مند وضعیت تحصیلی و رتبه‌های کنکوری این منطقه می‌دانند از الان با اصلاح رویه آموزشی در بعد امکاناتی در مدارس ابتدایی باید برای یک دهه آینده سرمایه‌گذاری کنند.

در حالی وقوع این گونه موارد در شرق هرمزگان به وفور یافت می‌شود که وجود سیستم‌های مکانیزه “سناد”، “بکفا” و “دانا” در آموزش و پرورش که قابلیت‌های انواع گزارش‌گیری‌ها را دارند، کار بررسی و نظارت را حتی تا رده شخص وزیر را نیز به راحتی امکان‌پذیر کرده است.

از همین روست که انتظار می‌رود اگر مسئولان مربوطه حداقل به بخش‌نامه‌ها و ابلاغیه‌های خود اعتقاد دارند، در سطوح معاونت برنامه‌ریزی و آموزش ابتدایی، ادارات طرح و برنامه و آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان حتی از فرسنگ‌ها دورتر نیز متوجه شوند که توزیع کلاس‌ها در مناطقی همانند بشاگرد و شرق استان براساس دستورالعمل‌های دریافتی از وزارت آموزش و پرورش صورت نگرفته است.

حالا این روزها باید منتظر ماند و دید که اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان در قبال این گونه کلاس‌ها کدام راه را در پیش می‌گیرد، سکوت می‌کند یا اینکه خود را با آخرین دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های چند پایه هماهنگ خواهد کرد و کماکان به هنجارشکنی و نقض حقوق قانونی کودکان روستایی دور افتاده ادامه خواهد داد.

Print this pageShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
لینک کوتاه:
http://www.nedayesahel.ir/?p=28453 photo169857019186096259 (1)